Prawo karne i prawo o ruchu drogowym
Syntetycznie i na temat przepisów regulujących kwestię badania alkomatem
W poprzednim wpisie traktowaliśmy o zagadnieniu związanym z protokołem z badania alkomatem. Przyczynkiem do niniejszej serii wpisów o tej tematyce jest częstotliwość występowania takich badań.
Czujemy się zobowiązani, aby należycie poinformować Państwa w przystępnej formie o tym, jakie dokładnie przepisy regulują ten proces oraz co z nich wynika dla naszych czytelników.
Tytułem wstępu wyjaśniamy, że zgodnie z art. 129ja ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1641) – zw. dalej „ustawa”, w toku kontroli ruchu drogowego uprawniony organ kontroli może poddać kierującego pojazdem lub inną osobę, w stosunku do której zachodzi uzasadnione podejrzenie, że mogła kierować pojazdem, badaniu w celu ustalenia w organizmie zawartości alkoholu lub obecności środka działającego podobnie do alkoholu.
Dodatkowo zgodnie z art. 129k ust. 1 ustawy – w razie uczestniczenia w wypadku drogowym, w którym jest zabity lub ranny, kierujący pojazdem jest poddawany badaniu w celu ustalenia w organizmie zawartości alkoholu lub obecności środka działającego podobnie do alkoholu.
Zatem jest to czynność obligatoryjna w przypadku uczestniczenia w wypadku drogowym, w którym jest osoba zabita lub ranna. Co ważne – od tej zasady organ Policji nigdy nie odstępuje. Rozwiązanie to należy ocenić wysoce pozytywnie, a o słuszności tego działania nie trzeba nikogo przekonywać.
Przepisy regulujące
Na podstawie powyższych przepisów Policja uprawniona jest do dokonania badania, które jest precyzyjnie uregulowane w zarządzenia nr 496 Komendy Głównej Policji z dnia 25 maja 2004 r. pod nazwą: „Zarządzenie w sprawie badań na zawartość w organizmie alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu”, które zostało zmienione zarządzeniem nr 1786 Komendy Głównej Policji z dnia 29 listopada 2010 r. Poniżej przedstawimy Państwu wybrane, w naszej ocenie najistotniejsze prawa i obowiązki wynikające z przedmiotowej regulacji.
W celu precyzyjnego wyjaśnienia tego zagadnienia wskazujemy, że zarządzenie to zastosowanie ma zarówno do badań na zawartość w organizmie alkoholu oraz środka działającego podobnie do alkoholu.
Urządzenia wykorzystywane przez organy policji
Urządzenia elektroniczne, które znajdują się na wyposażeniu jednostek organizacyjnych Policji i przy pomocy, których możliwe jest legalne wykonanie badania to:
- urządzenia działające na podstawie pomiaru spektrofotometrycznego w podczerwieni;
- urządzenia działające na zasadzie elektrodowego utleniania alkoholu;
- urządzenia wyposażone w detektor półprzewodnikowy;
- oraz w uzasadnionych przypadkach badanie stanu trzeźwości może być przeprowadzone zalegalizowanym urządzeniem elektronicznym nieznajdującym się na wyposażeniu jednostki organizacyjnych Policji.
Zgodnie z § 5 ust. 1 zarządzenia badanie stanu trzeźwości, bez względu na jego wynik, policjant wpisuje bezpośrednio po jego wykonaniu do rejestru badań prowadzonego indywidualnie dla każdego urządzenia. Należy również zaznaczyć, że jeżeli w wyniku obserwacji dokonanej przez policjanta, zachowanie kierującego pojazdem zachodzi podejrzenie, że kierowca znajduje się w stanie po użyciu środków działających podobnie do alkoholu, a jego badanie urządzeniem elektronicznym nie wykazało co najmniej stanu po użyciu alkoholu, kierującego należy poddać testom psychofizycznym, polegającym m.in. na sprawdzeniu reakcji źrenic, próbie „palec – nos” lub „palec – palec”.
W przypadku utwierdzenia się policjanta w podejrzeniu kierującego należy poddać badaniu śliny. W praktyce metoda ta stosowana jest niezwykle często.
Praktyka pokazuje, że coraz więcej kierowców porusza się pojazdami mechanicznymi również pod wpływem środków, które działają podobnie do alkoholu, a które nie są wykrywane przy użyciu alkomatu. Determinujące znaczenie ma tutaj obserwacja kierującego pojazdem przez policjanta.
Z kwestią tą trudno jest polemizować, jest to element oceny policjanta. Nie oznacza to oczywiście, że policjant ma w tym przypadku absolutną dowolność. Musi za każdym razem wykazać, że posiada uzasadnione wątpliwości odnośnie zachowania kontrolowanego kierowcy.
Zachęcamy do wnikliwego zapoznania się z treścią przedmiotowego zarządzenia, aby mieli Państwo świadomość tego, jakie uprawnienia mają policjanci w przypadku kontroli stanu trzeźwości. Sugerowanym rozwiązaniem jest również posiadanie kontaktu do sprawdzonego i zaufanego adwokata, który w przypadku problemów, niezwłocznie podejmie niezbędne działania mające na celu ochronę interesów Klienta. Często błędy bądź zaniechania poczynione na wstępnym etapie kontroli mogą okazać się kluczowe dla wyniku (ewentualnego) dalszego postępowania karnego.
Kancelaria Adwokacka Grzegorz Baran Rzeszów – sprawna, skuteczna i szybka reakcja zaufanego adwokata
Skontaktuj się
tel. +48 17 852 25 51
kom. +48 602 703 440
sekretariat(at)kancelaria-baran.pl